Jest showroom, jest show

Powszechną praktyką stało się oglądanie produktu w sklepie stacjonarnym, po to tylko, by w rezultacie kupić go za niższą cenę, w którymś ze sklepów internetowych. W ten sposób możemy się z bliska przyjrzeć produktowi, który zamierzamy kupić. W przypadku sprzętu elektronicznego, możemy go przetestować – na przykład założyć na uszy słuchawki, by sprawdzić jak przez nie słychać, czy są wygodne albo czy mają odpowiedni rozmiar. W przypadku ubrań, chcemy je najpierw przymierzyć i zobaczyć, jak się prezentują na naszej sylwetce. W tym właśnie celu – aby klient mógł mieć namacalny kontakt z produktem, który w rezultacie zamierza nabyć przez Internet – powstały showroomy. Niektórzy sądzą, że będą one przyszłością handlu. Tego rodzaju miejsca służą temu, by potencjalni klienci mogli dokładnie się zapoznać z interesującym ich produktem, jaki oferują sklepy Internetowe, które nie mają swoich odpowiedników stacjonarnych. Showroomy nie są sklepami, to raczej działanie marketingowe. Jeżeli wyjdziemy z showroomu przekonani o tym, że produkt nam odpowiada, wówczas kupujemy go online. Takie rozwiązanie jest korzystne nie tylko dla klientów, ale też dla firm prowadzących sklepy internetowe. Dzięki showroomom nie muszą otwierać sklepów stacjonarnych, których prowadzenie generuje duże koszty – wymaga między innymi posiadania dużęj powierzchni magazynowej. Na takie rozwiązanie decyduje się coraz więcej firm handlowych, zajmujących się sprzedażą elektroniki. Z showroomów korzystają też młodzi projektanci mody, dla których jest to jeden ze sposobów na zaistnienie na rynku. W Stanach Zjednoczonych showroomy są codziennością, w Polsce jest to ciągle nowość, do której jednak przekonuje się coraz większa liczba osób. Z tej formy reklamy korzystają także projektanci mebli, zwłaszcza tych designerskich, przeznaczonych dla wąskiego grona odbiorców, koneserów i znawców nowoczesnego wzornictwa. Showroom pozwala także poznać oczekiwania klientów, ich zachowania, w przede wszystkim powody, dla których kupują dany produkt.